INFO Close

Helen Grime: Three Whistler Miniatures

Helen Grime: Three Whistler Miniatures

  1. The Little Note in Yellow and Gold
  2. Lapis Lazuli
  3. The Violet Note

Titlene refererer til tre kritt- og pastellminiatyrer som er utstilt i The Veronese Room på The Isabella Stewart Gardner Museum i Boston. Selv om musikken ikke relaterer seg direkte til maleriene, ble jeg bergtatt av den subtilt graderte fargepaletten og den intime stemningen i hver av dem.

(Helen Grimes i nettomtale av Three Whistler Miniatures, 2012, min oversettelse)

Den britiske komponisten Helen Grime (f. 1981) lar seg gjerne inspirere av andre kunstformer og har skrevet en rekke verk med en mer eller mindre direkte forbindelse til billedkunst, skulpturer og litteratur. I Three Whistler Miniatures er det kunstverk av den amerikanske maleren James McNeill Whistler (1834–1903) som er inspirasjonskilden. Whistler er aller mest kjent for portrettet av sin mor («Arrangement in Grey and Black No. 1», også kalt «Whistler’s Mother») fra 1871 og for sine malerier av nattlige motiver i London. Grime har imidlertid valgt ut noen mindre berømte verk, tre miniatyrer Whistler malte i 1885 og 1886, som utgangspunkt for sine musikalske miniatyrer for pianotrio.

Tittelen på første sats, «The Little Note in Yellow and Gold», refererer til Whistlers portrett av velgjøreren Isabella Stewart Gardner, som ikke bare var blant Whistlers viktigste økonomiske støttespillere, men etter hvert også en god venn av kunstneren. Det lille kunstverket viser Gardner ikledd en gul kjole. I introduksjonen til Grimes førstesats føler pianoet seg frem like forsiktig som de duse gulfargene i Whistlers maleri. Etter hvert kommer fiolinen og celloen inn i lydbildet, og Grime har selv poengtert hvordan disse to instrumentene danner en enhet som står i kontrast til pianostemmen verket igjennom.

Andre sats, «Lapis Lazuli», er mer vill og virtuos i karakter og en musikalsk kommentar til Whistlers maleri med samme navn der en halvnaken kvinne ligger på en divan med en intens blåfarge. Fargen er den samme som finnes i bergarten «lapis lazuli» – en stein med en dyp blåfarge som har vært ettertraktet helt siden antikken. Også den tredje satsen, «The Violet Note», har en henvisning til en bestemt farge som er fremtredende i Whistlers maleri: En kvinne i fiolett kjole står fremoverbøyd og roter rundt i en kiste med klær. Man kunne kanskje tenke seg synestetiske synergieffekter i musikk med så klare fargekoder – à la Messiaen som kunne «høre» farger i ulike samklanger – men Grime har fastholdt at det ikke er en så direkte forbindelse mellom musikk og malerier i dette verket.

Three Whistler Miniatures ble skrevet som bestillingsverk for Claremont Trio fra New York og urfremført av dem på The Isabella Stewart Gardner Museum i Boston i 2012 med Whistlers kunstverk som passende kulisse.

Thomas Erma Møller