Mer…

DATO / TID

Lørdag 30.06. 2018
kl.15:00

ARENA

Risør kirke

Kjøp billett

Destinasjon Wien, Risør kirke

Franz Schubert:

Fiolinsonate i A-dur, op. 162

Antje Weithaas (fiolin) og Martin Helmchen (klaver)

 

Alban Berg:

Fra Sieben frühe Lieder, Nacht, Liebesode og Sommertage

 

Erich Wolfgang Korngold:

Fra Abschiedslider op. 14, Mond so geht du wieder auf

 

Arnold Schönberg:

Fra Vier Lieder 0p. 2, Erwartung og Schenk mir deinen goldenen Kamm

Ingeborg Gillebo (mezzosopran) og Saskia Giorgini (klaver)

 

Josef Suk:

Klaverkvintett i g-moll, op.8

Christian Tetzlaff (fiolin), Antje Weithaas (fiolin), Barbara Buntrock (bratsj), Bjørg Værnes Lewis (cello), Håvard Gimse (klaver)

 

Wien er for mange selve musikkhovedstaden, enten vi snakker om klassiske symfonier, valser og operetter, angstbitersk tolvtonemusikk eller det meste mellom disse ytterpunktene. Få, om noen, byer har huset og fostret så mange av musikkens storheter. Men musikken fra Wien henger nøye sammen med store sosiale, politiske og historiske hendelser i tiden. Kriger, fremveksten av psykoanalysen og ikke minst forfølgelsen av jødene har satt sine spor i sterke og unike musikalske uttrykk.

Franz Schubert klarte i løpet av sitt korte, 31-årige liv å skape nesten tusen komposisjoner. Han var bare tyve år da han skrev sin sonate for fiolin og klaver i A-dur i august 1817, men etter alt å dømme ble den ikke fremført før i 1864. Sonaten er full av det sangbare og lyriske vi kjenner fra Schuberts lieder, og er nesten helt fri for virtuoseri og instrumentale fakter.

Tidsånden på slutten av 1800-tallet i Wien omtales i dag ofte som fin-de-siècle (slutten av århundret).  Wien ble eksponent for drastiske forandringer i musikken, med oppløsningen av tonaliteten og det vi i dag kaller dodekafoni, eller tolvtonemusikk, hos komponister som Schönberg, Alban Berg og Anton Webern. En ny, urban modernisme fikk sitt utspring i de samme konsertsalene som tidligere hadde huset Mozart, Haydn, Beethoven og Schubert. Alban Berg skrev sine Sieben frühe Lieder i perioden 1905-1908 under veiledning av Arnold Schönberg. Her hører vi en syntese av innflytelsen fra Richard Strauss, Hugo Wolf og Claude Debussy, kombinert med innflytelsen fra Schönberg. Resultatet var sterke saker for mange ører på denne tiden. Schönbergs Erwartung fra op. 2 oppsto i 1899, og tonespråket i denne sangen står nærmere den romantiske 1800-tallstradisjonen enn det nye tonespråket som oppstår noen år senere.

Korngold var ungarer og flyktet i 1934 fra nazistene, og ble en av Hollywoods fremste komponister av filmmusikk. Vier Lieder des Abschieds, op. 14, ble skrevet i 1920, rett før premieren på operaen Die tote Stadt. Korngold var 23 år gammel og preget av flere dødsfall i familien og venneflokken, men han var også forelsket i skuespillerinnen Luzi von Sonnental som han, på tross av forbud fra begges familier, giftet seg med noen år senere. Likevel, samlingen Lieder des Abschiedes deler samme ømme lengsel som så mange av de romantiske sangene fra Wien.

Josef Suks klaverkvintett i g-moll ble komponert i 1893 da han bare var nitten år gammel. Suk var tydelig inspirert av sin lærer, Antonín Dvorák. Verket skrev han til seg selv og vennene sine i Den Bøhmiske Strykekvartett hvor han spilte 2. fiolin i førti år. På tross av suksess med klaverkvintetten, syntes han i ettertid at verket ikke evnet å uttrykke det emosjonelle potensialet det hadde, og at det var for stort anlagt med sine fire satser og sin ’skrytende form’. Verket ble betydelig revidert i 1915. I dag kan vi som musikkelskere tillate oss å være sterkt uenig med komponistens selvkritiske vurdering av denne mangefasetterte klaverkvintetten.

ARENA: Risør kirke