meny X

Formiddagskonsert i Kunstparken NB! Konserten er flyttet til Rådhuset

Available in: enEnglish

DATO / TID

Lørdag 29.06. 2019
kl.13:00

ARENA

Rådhuset  

Kjøp billett

Formiddagskonsert i Kunstparken med foredraget "Musikk og hjernen"

NB, vi har lagt ut 50 ekstrabilletter til salgs! På grunn av utsolgt konsert og stor pågang på billetter har vi flyttet konserten til Rådhuset. Billettene kan kjøpes på nett eller i vårt billettkontor i Risør.

NYHET! Som siste del av denne konserten får du høre foredraget Musikk og hjernen – om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen. (les mer om foredraget under) 

 

En konsert som gir deg stor kammermusikk i det aller minste formatet, helt ned til en enslig fløyte. Vi starter med musikk om musikk. Marcus Paus skriver om sitt eget verk:

The Turn of the Screw er rett og slett en av verdens beste spøkelseshistorier. Henry James’ kortroman om barns møte med mer eller mindre avdøde, korrumperende krefter inspirerte også Benjamin Britten til å begå en av sine mest virkningsfulle operaer. Og nettopp barnet er prisme for så mange av Brittens verker. Fra Brittens hånd er The Turn of the Screw en mesterlig operaisk skrustikke, der hver scene representerer en omdreining fra barnlig troskyldighet i retning bekmørk erfaring. Og i anledning Brittens 100-årsjubileum i 2013 fikk jeg selv mulighet til å vri stikken om: Screwing Britten er således en lek med tema fra Brittens opera, men i et hjemsøkt barneværelse …

I Naturale av Luciano Berio er det bratsjen som har hovedrollen, men den får et sterkt og viktig følge av slagverk og ikke minst en ferdiginnspilt siciliansk folkesang (Berio var sterkt fascinert av folkemusikk). Bratsjen legger seg også opp mot det folkemusikalske i denne livfulle, dramatiske og dypt vakre musikken.

I 1913 skrev Debussy musikk til et teaterstykke (Psyché av Gabriel Mourey), og resultatet ble blant annet dette verket som skulle vise Pans spill og den forheksende virkningen på to nymfer. Siden ble stykket hetende Syrinx,etter nymfen som omdannet seg til et siv for å slippe unna Pan, hvorpå Pan lagde seg sin fløyte. Med sin klang av skog og mystikk og med Debussys overjordisk vakre melodier i irregulære rytmer er det ikke så rart at stykket er blitt en klassiker.

Som student og ung komponist i Paris ble Edgar Varèse kjent med Debussy, som var svært oppmuntrende overfor sin yngre kollega. 23 år etter Syrinx skriver Varèse sitt fløytestykke, som også har oppnådd klassikerstatus blant fløytister. Tittelen henspiller på tettheten i platina og er skrevet til Georges Barrières som skulle innvie sin nye platinafløyte.

Tidlig på 70-tallet skrev Olivier Messiaen storverket Des Canyons aux Étoiles. Under arbeidet reiste han rundt til flere av Amerikas naturattraksjoner, deriblant Bruce Canyon med sine fantastiske fjellformasjoner. Verket for stort orkester skulle bli nesten to timer langt, men den første satsen han skrev var det «interstellare ropet» for solo horn, opprinnelig tenkt som et enkeltstående verk, skrevet som et minneverk til en av Messiaens elever. Messiaen har et utdrag fra Salme 147 som undertekst: Han helbreder dem som har et nedbrutt hjerte, og forbinder deres smertefulle sår. Han fastsetter stjernenes tall, han gir dem alle navn.

Og etter musikken skal du om mulig sperre opp ørene enda mer for foredraget Musikk og hjernen – om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen.

Geir Olve Skeie kommer til  Risør kammermusikkfest for å holde et foredrag om den utrolige påvirkning musikk har på menneskehjernen. Sammen med Are Brean har Geir Olve Skeie gitt ut boka Musikk og hjernen, som beskriver hva hjernen gjør med musikk og hva musikk gjør med hjernen. Geir Olve Skeie er nevrolog, PhD, overlege ved Nevrologisk avdeling, Haukeland universitetssjukehus, og professor II ved Griegakademiet, hvor han underviser om musikk og hjernen. Han er i tillegg utdannet pianist fra Griegakademiet i Bergen, der han studerte med Jiri Hlinka. Skeie sier: «Musikalitet er en unik menneskelig egenskap. Musikk gir oss glede og hjelp til å uttrykke følelser uten ord. Musikkens kraft har en enestående evne til å stimulere og endre hjernen vår. Den kan til og med forebygge sykdommer.»

Spedbarn forstår og reagerer på musikk lenge før de forstår betydningen av ord. Barn som spiller et instrument er smartere og har bedre hukommelse. Mennesker med Parkinsons sykdom som knapt kan gå, kan løpe eller danse når de hører rytmisk musikk. Demente som hører barndommens sanger kan oppleve klare øyeblikk.

Musikkens kraft varer hele livet. Når vi hører musikk, og utøver musikk selv, er det et fyrverkeri i hjernen der nervebaner kobles sammen. Det er hjernetrening på høyt nivå.

 

 

  • Marcus Paus (1979*)

Screwing Britten (2013)

Eirik Raude, slagverk og Dan Styffe, kontrabass

 

  • Luciano Berio (1925 – 2003)

Naturale (su melodie Siciliane) (1985)

            Ida bryhn, bratsj

Eirik Raude, slagverk

 

  • Edgard Varèse (1883 – 1965)

Density 21.5 (1936 rev. 1946)

 

  • Claude Debussy (1862 – 1918)

Syrinx (1913)

Tom Ottar Andreassen, fløyte

 

  • Olivier Messiaen (1908-1992)

Appel Interstellaire (1971)

Julius Pranevicius, horn

ARENA: Risør kunstpark

Available in: enEnglish