Mer…

DATO / TID

Fredag 29.06. 2018
kl.15:00

ARENA

Risør kirke

Kjøp billett

Musikksalongen, Risør kirke:

PROGRAM

GYÖRGY KURTÁG (1926-)

Fra Játékok for piano duo

Pöttyön pötty / Punkt på punkt

Kyrie / Kyrie

Prelúdium és valcer F-ben / Preludium og vals i F

Tot Ziens Jan / Til vi sees igjen, Jan

Még egy hang a távolból / Enda en stemme i det fjerne

JOHANN SEBASTIAN BACH

(1685-1750)

Partita no. 2 i d-moll for solo fiolin (p), BWV 1004

Allemande

Courante

Sarabande

Gigue

Chaconne

JOHANN SEBASTIAN BACH

Sonate i G-dur (s), BWV 1019

Allegro

Largo

Allegro (solo cembalo)

Adagio

Allegro

LOUIS COUPERIN (1626-1661)

Prélude non Mesuré

François Couperin (1668-1733)

Les Barricadens Mystérieuses

DAVID GORDON (1965-)

Mysterious Barracudas

 

 

KONSERTREKKEFØLGE

BACH (p): Sarabande

KURTAG: Pöttyön pötty

BACH (p): Courante

L. COUPERIN: Prélude non Mesuré, del 1 og del 2

Kurtág: Még egy hang a távolból

L. Couperin: Prélude non Mesuré, del 3

BACH (p): Gigue

Kurtág: Prelúdium és valcer F-ben

F. Couperin: Les Barricadens Mystérieuses

BACH (p): Allemande

BACH (s): Allegro

BACH (s): Largo

BACH (s): Allegro (cembalo solo)

BACH (s): Adagio

BACH (s)/Kurtág: Allegro/Tot Ziens Jan

GORDON: Mysterious Barracudas

Kurtág: Kyrie

Bach (p): Chaconne

UTØVERE

Christian Tetzlaff, fiolin

Saskia Giorgini, klaver

Christian Eggen, klaver

David Gordon, cembalo

 

På denne konserten vil du få oppleve et program satt sammen av våre musikere, slik at du kan oppleve musikken på en ny og spennende måte. D-moll-sonaten vil være delt opp utover i konserten, og noen av stykkene vil til og med overlappe hverandre, og spilles samtidig.

Vi har laget en liten konsertrekkefølge du kan kikke på, ellers er det også lov å lene seg tilbake og nyte musikernes tolkninger.

 

’Jeg er definitivt en ateist, men det sier jeg ikke høyt, fordi jeg kan ikke være ateist når jeg hører Bachs musikk. Da må jeg akseptere måten han trodde på. Musikken til Bach slutter aldri å be. Og hvordan kan jeg komme nærmere denne musikken om jeg bare ser på den fra utsiden?’ Dette sier mye om den ungarske komponisten György Kurtágs forhold til Johann Sebastian Bachs musikk. Som en av de store ungarske komponistene i det 20. århundre, ved siden av Ligeti, er det ikke noen selvfølge at Kurtágs musikk skal være i dialog med Bachs barokke former og religiøse undertekster. Kurtágs musikk er fortettet som hos Alban Berg, men langt mer leken. Játékokbetyr leker og er Kurtágs samling ’pedagogiske stykker for fremførelse’, et prosjekt han har holdt på med siden 1973. Hele ni bind av samlingen har utkommet, hvorav to for to klaverer.

Kurtágs musikk får oss til å spisse ørene og gjøre oss klare til Johann Sebastian Bachs solostykker for fiolin. Christian Tetzlaff regnes som en de beste blant vår tids moderne fiolinister, særlig hans fortolkninger og cd-innspilling av Bachs sonater og partitaer for solo fiolin. I sonate i G-dur, BWV 1019 får han selskap av cembalisten David Gordon. Dette er den siste av i alt 6 sonater for fiolin og obligat cembalo. I disse triosonatene spiller fiolinisten duo med cembalistens høyre hånd mens den venstre står for bassen. Stykket stammer etter alt å dømme fra den produktive perioden mellom 1720 og 1723 da Bach skrev mye kammermusikk. Som i alt Bach skrev, er det særlig i spenningsforholdet mellom de forskjellige satsene at kontrastene oppstår. Sonaten har hele fem satser, hvorav den tredje er for cembalo solo. Her finner vi den typiske svingen og dialogen mellom stemmene, en litt molefonken andresats, fugerte temaer og spennende harmonikk.

ARENA: Risør kirke