INFO Close


Historien om: Historien om en soldat


I en tid preget av musikalske revolusjoner og personlige prøvelser, skapte Igor Stravinskij, en titan innen det 20. århundres musikk, et av sine mest gripende og eksperimentelle verk: "Historien om en soldat". Dette stykket, som skiller seg markant fra den russiske nasjonalistiske tradisjonen han en gang fulgte, vil i år bli fremført under Risør kammermusikkfest, med et ensemble av fremragende musikere og skuespillere.




Med «Historien om en soldat», tar Risør kammermusikkfest publikum med på en reise gjennom Stravinskijs musikalske revolusjon, en forestilling som lover å bli en av årets mest minneverdige musikalske hendelser. Gjør deg klar for en kveld hvor musikk møter teater, og gamle historier får nytt liv gjennom Stravinskijs geni.

Et verk født av nødvendighet

«Join the army! What a joke!
Always marching, always broke»

Igor Stravinskij, fanget i virvelvinden av den russiske revolusjonen og de påfølgende ødeleggende årene av første verdenskrig, fant seg i en situasjon hvor han manglet både royalties og andre stabile inntektskilder. Hans tidligere velstand og økonomiske sikkerhet var borte, og som et resultat ble han tvunget til å finne nye veier for å sikre sin kunstneriske og finansielle overlevelse. Hans løsning var å skape «Historien om en soldat», et verk som var både et musikkdrama og et økonomisk eksperiment, og var samtidig starten på det som må kunne regnes som hans nye europeiske stil.

 «A piece of junk, not worth a dime! You have to tune it every time.”

Dette stykket, skrevet for en besetning av bare syv instrumenter og fire talende roller, reflekterte en minimalistisk estetikk ikke bare av nødvendighet, men også som et svar på tidsånden. Verket var skreddersydd for å kunne fremføres i mindre lokaler og nå et bredere og mer variert publikum. Med sin intime og engasjerende tilnærming var «Historien om en soldat» ikke bare en kunstnerisk utfordring, men også en måte å omgå de begrensende økonomiske realitetene som mange kunstnere stod overfor i kjølvannet av krigen.

 En musikalsk smeltedigel

Inspirert av jazzens nye og eksotiske lyd, en sjanger han først ble introdusert til gjennom partiturer hans venn Ernest Ansermet hadde med fra Amerika, omfavnet Stravinskij denne musikkformen som en kjernekomponent i «Historien om en soldat». Jazz, med sin rytmiske frihet og improvisatoriske natur, gav verket en friskhet og umiddelbarhet som appellerte til samtidslyttere. Stravinskij supplerte dette med elementer fra tango, vals og marsjer, og skapte et rikt og variert musikalsk landskap som reflekterte det kulturelle mangfoldet og den musikalske nytenkningen på den tiden.

«But sir! You say this book’s a gold mine. No offense, But man to man, my fiddle’s hardly worth two cents”

Historien om en soldat er imidlertid mer enn bare et møte mellom ulike musikalske sjangere. Stykket utforsker dypt menneskelige temaer som fristelse, tap og de ofte smertefulle konsekvensene av våre valg. Gjennom sin innovative bruk av musikk, dans og tekst, framstiller Stravinskij en fabelaktig og tidløs fortelling, forsterket av hans karakteristiske rytmiske energi og dristige harmonier. Verket tjener som en bro mellom tradisjonelle narrative former og det moderne musikkdramaet, og står som et vitnesbyrd om Stravinskijs evne til å fornye og berike den musikalske arven.

«You devil! You Beelzebub!
I listened, though. Ah, there’s the rub! But I was hungry, tired, hot.
Does that excuse me? It does not!»

Stjernelaget tar scenen

Dette året bringer Risør kammermusikkfest sammen et stjernelag av musikere og skuespillere for å bringe dette komplekse stykket til live. Med Herborg Kråkevik og Helge Jordal i rollene som fortellere, og musikere som Julian Bliss og Tine Thing Helseth, er dette en produksjon som lover å være både høyoktan og tankevekkende.

 “Suppose … Suppose we go there …”

Skuespillere og musikere:

Herborg Kråkevik og Helge Jordal: Fortellerne som veileder publikum gjennom denne mørke fabelen.

Julian Bliss: Klarinett

Emily Hultmark: Fagott

Tine Thing Helseth: Trompet

Audun Breen: Trombone

Eirik Raude: Perkusjon

Sarah Christian: Fiolin

Frode Berg: Kontrabass