Fristelser på kjøkkenet
Konsertprogram:
OLIVIER MESSIAEN (1908 – 1992)
Appel Interstellaire, fra Des Canyons aux étoiles (1972)
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685 – 1750)
Konsert for klaver og orkester i D-dur, BWV1054 (1738)
(Uten tempomarkering)
Adagio e piano sempre
Allegro
Christian Eggen klaver
Risør Festival Strings
SOFIA GUBAIDULINA (1931*)
BOHUSLAV MARTINU (1890 – 1959)
La revue Revue de Cuisine (1927)
Prologue
Charleston
Tango
Final
Ingvill Hafskjold klarinett
Tine Thing Helseth trompet
Sara Övinge fiolin
Audun André Sandvik cello
Vebjørn Anvik klaver
Fristelser på kjøkkenet
Vi ender kanskje på kjøkkenet, men starter mellom stjernene, og kanskje hinsides dem også, i Olivier Messiaens dypt religiøse og grenseløst fargerike musikk. I det store verket fra 1974 reiser vi fra canyon’en til stjernene, men møter også Guds storhet, som var det evigvarende tema for den dypt religiøse Messiaen. Det ’interstellare ropet‘ fra et plaget menneske blir ikke hørt, før man innser at bare ved å hengi seg til Gud, er hjelpen nær.
Om det skal være én annen komponist i musikkhistorien hvor gudsbildet lyser gjennom all musikken, også den instrumentale, må det være hos Johann Sebastian Bach. Konserten med BWV 1054 kan nok være kjent for mange i en tidligere versjon for fiolin, men i stedet for et ’arrangement‘, er verket transformert på barokk manér, så det virker like originalt for tangenter som for bue.
Sprelsk surrealisme avslutter konserten i den svært muntre ’kjøkkenballetten‘ til Bohuslav Martinu. Historien om sjalusi og utroskap blant gryter og oppvaskhåndklær er heftig nok, men musikken gjør det største inntrykket. Skrevet på 1920-tallet er Martinu en av forgangspersonene i å bringe jazzelementer inn i den klassiske musikken.