Når motsetninger tiltrekkes
Her får du det som står på plakaten. Antonín og Johannes uten noe fiksfakseri. Den ene med hjertet i det landlige og romantiske Böhmen, og den andre fra den pulserende metropolen Hamburg. Allikevel har de en reise som henger tett sammen.
Brahms var nemlig en viktig bidragsyter for at Dvořák endelig slo igjennom, da han var med å tildele han et årlig stipend så han kunne leve av å skrive musikk. Det interessante er at Brahms hører hjemme i en musikalsk stil, absolutt musikk, som ofte beskrives som musikk for musikken skyld, uten fortelling eller assosiasjoner. Det kan man ikke si om Dvořáks verk som ofte baserer seg på virkeligheten og livet. Her har vi altså med to giganter, med ulik stil, som fant hverandre både som kollegaer og venner. Med andre ord kan man finne felles grunn på tvers av interesser og bakgrunn. Noe for oss alle å ta med oss.
Til denne konserten har vi hentet inn førsterekka av artister. Det kreves når man får presentert to så ulike komponister. Du kan derfor med sikkerhet si at du var i Risør og fikk høre de beste komponistene, fremført av de beste artistene. Dette er essensen av hva kammermusikk i Risør skal være.
Torsdag 26. juni
Kl. 18.00–19.15
Risør kirke
Antonín Dvořák – Pianotrio nr. 3 i h-moll
Johannes Brahms – Strykesekstett nr. 1 i Bb-dur, opus 18
Pekka Kuusisto – Fiolin
Sheku Kanneh-Mason – Cello
Benjamin Grosvenor – Piano
Hyeyoon Park – Fiolin
Ida Bryhn – Bratsj
Bjørg Lewis – Cello
Lilli Maijala – Bratsj