Info close

Åpningskonsert 2020

DATO / TID

Tirsdag 23.06. 2020  kl.18:00

ARENA

Risør kirke

Kjøp billett
Risør Festival Strings er tilbake! Hør Holbergsuiten med et kammerorkester bestående av Norges aller beste unge strykere. Våre åpningskonserter pleier å bli helt fullsatte, og dette blir en festkonsert du bør sikre deg billetter til! Et verk inspirert av Munchs 'Møte i verdensrommet' og Beethovens siste store verk står også på programmet.

Konsertprogram:

DAGENS STEV FRA SETESDALEN

 

     Kim Rysstad

kveder

 

EDVARD GRIEG (1843 – 1907)

Holbergsuiten, op. 40 (1884)

 

     Risør Festival Strings

 

MAURICE RAVEL (1875 – 1937)

Sonata posthume nr. 1 i a-moll (1897)

 

     Karen Gomyo

fiolin

     Kathryn Stott

klaver     

                                                                                                                   

PAUSE

 

BRITTA BYSTRÖM (1977*)

Encounter in Space (2014)

 

     Tine Thing Helseth

trompet

    Julian Bliss

klarinett

    Håvard Gimse

klaver

 

LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770 – 1827)

Strykekvartett, nr. 16 i F-dur, op. 135 (1826)

Allegretto

Vivace

Lento assai, cantante e tranquillo

Grave, ma non troppo tratto

 

     Opus13

     Sonoko Miriam Welde, Edvard Erdal, Michael Grolid, Daniel Torell

En åpningskonsert med akkurat så mange buer, paralleller og vide horisonter som vi trenger: fra norsk til internasjonalt, fra ny musikk til årets store jubilant. Vi åpner med en ny generasjon Risør Festival Strings. Holberg-suiten er en norsk strykeorkesterstolthet, med en uslitelig friskhet, kanskje fordi Grieg tillot seg å slippe taket i folkemusikken og i stedet lot seg inspirere av bysbarnet Holbergs 200-årsjubileum og musikken på hans tid. Skrevet opprinnelig for piano i 1884, transformert til strykere året etter.

Apropos klaver og strykere; det var kombinasjonenav fiolin og piano Ravel slet med, og fiolinsonaten hans fikk flere utkast før den ble urfremført i 1927. Ekvilibristisk, elegant og med unike klangfarger,  – det er vanskelig å si seg helt enig med komponisten i at fiolin og piano er en umulig kombinasjon, men det er kanskje i Ravels kamp for ’kompatibilitet‘ at Ravels geniale klangverden oppstår.

Konsertens nyeste verk er av Britta Byström, som har en stor produksjon og mange fremførelser over hele verden. Encounter in Spaceer inspirert av Edvard Munchs tresnitt med samme tittel (Møte i verdensrommet) fra 1899, som viser en kvinne og en mann, i turkis og oransje, svevende mot og rundt hverandre, slik instrumentene også gradvis nærmer seg hverandre i musikken.

I 1798 fikk en fortsatt ung Beethoven en bestilling på seks strykekvartetter fra mesenen, fyrst Lobkowitz. Da var ikke kvartettformen, skapt av hans læremester Haydn, mange tiår gammel, og det skulle ikke gå tre tiår før Beethoven hadde redefinert hva en strykekvartett kunne romme av dybder og uttrykkskraft. Nr. 16 blir hans aller siste, og hans aller siste større verk, men i stedet for en sørgemarsj på slutten av livet, er opus 135 den lyseste av alle hans sene kvartetter, med et kraftfullt motto: Muß es sein? – Es muß sein!i siste sats.

ARENA: Risør kirke