INFO Close

Richard Strauss: Till Eulenspiegels lustige Streiche

Richard Strauss: Till Eulenspiegels lustige Streiche

To ertende melodier i horn og klarinett i begynnelsen av Richard Strauss’ (1864–1949) tonedikt levner ingen tvil om at eventyrfiguren Till Eulenspiegel er en skikkelig spilloppmaker. Med sin fargerike, festlige og mangefasetterte musikk følger Strauss gjøgleren som tøyser og fjaser på markedet, flørter med jentene og gjør narr av de seriøse akademikerne.

Fortellingen om Till Eulenspiegel har likevel ingen lykkelig slutt. Tøysekoppen tas til fange av myndighetene, anklages for blasfemi og dømmes til døden. Hjerteskjærende naturtro og grotesk nøyaktig skildrer Strauss eventyrfigurens tragiske slutt på livet. En klarinett gjengir Tills hyl idet giljotinen faller og en nådeløst pizzicato kutter av ham hodet. En epilog prøver likevel å berolige oss med at legenden om Till aldri vil dø ut og at samfunnet trenger slike som ham.

Strauss plasseres gjerne på den senromantiske, og ikke den modernistiske, siden av det musikkhistoriske stilskillet omkring år 1900. Tonedikt som Till Eulenspiegels lustige Streiche viser likevel hvilken nyskapende komponist han var. Strauss brukte alle klanglige og teksturale virkemidler og hele sitt arsenal av melodiske og harmoniske triks, for å portrettere gjøglerens påfunn og dramatiske liv. Resultatet er en usedvanlig idiomatisk, fargerik og virtuos orkestermusikk som i sin tid revolusjonerte hva toner kunne uttrykke.

Det finnes flere ulike versjoner og arrangementer av Till Eulenspiegels lustige Streiche, deriblant en versjon for to pianoer og attpåtil en ballettversjon fra 1916. Denne gangen er det David M. Carps arrangement for blåsekvintett og piano fra 1986 som står på programmet. Selv om det ikke er mulig å gjenskape den kolossale kraften og fargepaletten i Strauss’ kjempeorkester i en kammerbesetning, har Carp klart å bevare mye av magien fra Strauss’ partitur. Den originale orkestreringen er både oppfinnsom og solistisk, og når mange av de mer orkestrale teksturene kan ivaretas i klaverstemmen, gir det definitivt mening å presentere Strauss’ eventyrlige klangverden i kammerformat.

Till Eulenspiegels lustige Streiche ble urfremført i Köln i 1895 og er fremdeles et populært innslag på orkestrenes repertoar verden over. Carps arrangement er også blitt populært og en gjenganger på kammermusikkfestivaler de siste årene.

Thomas Erma Møller