INFO Close

Åpningskonsert 2021 Møte i Verdensrommet

DATO / TID

Tirsdag 22.06. 2021  kl. 18.00

ARENA

Risør kirke

Kjøp billett

Konsertprogram:

BENJAMIN BRITTEN (1913­ – 1976)

Prolog fra Serenade for tenor, horn og strykere (1943)

      Radovan Vlatkovic horn

                                                                                 

BLÅSEKURSET INNSLAG

     Tine Thing Helseth og deltagere

IGOR STRAVINSKIJ (1882 – 1971)

Konsert i D (1946)

Vivace

Arioso: Andantino

Rondo: Allegro         

                                                                                                                                                                                           

      Risør Festival Strings

BRITTA BYSTRÖM (*1977)

Encounter in Space (2014)

    Tine Thing Helseth trompet

    Julian Bliss klarinett

    Vebjørn Anvik klaver

 

EDVARD GRIEG (1843 – 1907)

Sonate nr. 2 i G-dur, op. 13 for fiolin og klaver (1867)

Lento doloroso – Allegro vivace

Allegro tranquillo

Allegro animato

      Ludvig Gudim fiolin

      Leif Ove Andsnes klaver

Åpningskonsert – Møte i verdensrommet

Hornprologen til Brittens særegne sangsyklus får æren av å åpne en hel festival, med kammermusikalske møter i alle fasonger. Kanskje den svenske komponisten Britta Byströms verk kan stå som et slags symbol for dette? Encounter in Space er inspirert av Edvard Munchs tresnitt med samme tittel (Møte i verdensrommet) fra 1899, som viser en kvinne og mann, i turkis og oransje, svevende mot og rundt hverandre, slik instrumentene også gradvis nærmer seg hverandre i musikken.

Stravinskijs musikalske møter fikk de forskjelligste utslag gjennom hans liv, og uansett om han lot seg inspirere av jazz, barokk eller klassisistiske idealer, er det en slags ’objektiv‘ særegenhet som klinger i nesten alle hans verk. Så også i hans Konsert i D(også kalt Basel-konserten), som til fulle utnytter strykeklangen og strykernes virtuose evner.

Griegs egen beskrivelse av sine tre fiolinsonater er velkjent, fra den første, ungdommelige, til den siste med den ’vide horisont‘og den midterste, som han betraktet som den ’norskeste’ av dem. Folketonene er aldri langt unna, men som i all god musikk, blir også nasjonalt særpreg en universell foreteelse i møtet med lyttere over hele kloden, særlig når fremførelsen er overlatt til fremragende virtuoser.

ARENA: Risør kirke