FREDAG 30. JUNI 2023 KL.15:00
Romantiske Risør
Sommeren 1885 tilbrakte de to kunstnerne Harriet Backer og Kitty Kielland i Risør. Backers bror var prest i byen, og de to kvinnene utnyttet besøket hos ham godt: Backer – som også var søster til komponisten og pianisten Agathe Backer Grøndahl – malte Rødt hus i Bosvik, mens Kielland lot penselstrøkene resultere i Etter Solnedgang – et verk som blir kalt innledningen til nyromantikken i Norge.
Med den nye epoken kom også forfatteren Arne Garborg – også han med en tilknytning til Risør; han var lærer i Søndeled. Kanskje la han også merke til båten som passerte ute i sundet en sen ettermiddag, og som, ifølge historien, hadde med seg en sovende Gustav Mahler under dekk?
Risør setter avtrykk og går som en rød tråd gjennom denne konserten: Med utvalgte pianostykker av Agathe Backer Grøndahl, Haugtussa av Grieg og Garborg, Mahlers Pianokvartett i a-moll – i tillegg til sjø-komponisten Benjamin Brittens Variasjoner over et tema av Frank Bridge – er det duket for en konsert i nyromantikkens tegn.
AGATHE BACKER GRØNDAHL
(1847 – 1907)
Idyll, op. 24, nr. 5 (1888)
Sommervise, op. 45, nr. 3 (1897)
Ballade, op. 36, nr. 5 (1895)
Godnat!, op. 66, nr. 6 (1905)
Enrico Pace – piano
EDVARD GRIEG
(1843 – 1907)
Haugtussa, op. 67 (1895)
Det syng
Veslemøy
Blåbærli
Møte
Elsk
Killingdans
Vond Dag
Ved Gjætlebekken
Tekst: Arne Garborg (1851 – 1924)
Mari Eriksmoen – sopran
Gunnar Flagstad – piano
GUSTAV MAHLER
(1860 – 1911)
Pianokvartett i a-moll (1876)
Nicht schnell
Scherzo (fragment only)
Enrico Pace – piano
Catharina Chen – fiolin
Sào Soulez Lariviere – bratsj
Julia Hagen – cello
BENJAMIN BRITTEN
(1913 – 1976)
Variasjoner over et tema av Frank Bridge, op. 10 (1937)
Introduction and Theme
Adagio
March
Romance
Aria Italiana
Bourrée classique
Wiener Walzer
Moto perpetuo
Funeral march
Chant
Fugue and Finale
Risør Festival Strings
Brage Sæbø – konsertmester